Møde i udvalget d. 12. april 2021
530. Etablering af botilbud i Halsebyvænge (B)
Sagsnr.: 330-2021-22773 Dok.nr.: 330-2021-103670 Åbent
Kompetence:
|
Byrådet
|
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af
indstilling fra Børne- og ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte om der skal
etableres et botilbud for unge mellem 13-18 år med mulighed for efterværn på
Halsebyvænge i Korsør efter Servicelovens § 66.
Byrådet kan på baggrund af
indstilling fra Børne- og ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte, om der
gives en anlægsbevilling på 983.000 kr. til istandsættelse af bygningerne på
Halsebyvænge.
Byrådet kan på baggrund af
indstilling fra Børne- og ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte, om
anlægsbevilling til istandsættelsen af bygningerne på Halsebyvænge, kan
frigives.
Byrådet kan på baggrund af
indstilling fra Børne- og ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte, at den
foreløbige takst godkendes, og den endelige takst godkendes efter
Socialtilsynets godkendelse
Sagens indhold
Center for Børn og Unge har i
forbindelse med etableringen af Familieinstitutionen Havrebjerg kunnet
konstatere et behov for et botilbud til de 13-18-årige med mulighed for
efterværn. Da målgruppen på Havrebjerg er ændret til de 6-12-årige, er der et
udækket behov for de 13-18 årige. Erfaringerne fra Havrebjerg viste, at de unge
var væsentligt mere udfordrede end først antaget, hvor især
rusmiddelproblematikker var fremherskende.
Antallet af borgere, som
Center for Børn og Unge har på opholdssteder rundt omkring i landet, svarer til
70 helårspladser, og dertil kommer de unge som får massiv familiebehandling og
støttekontaktperson. Hele grundtanken med etableringen af et botilbud i
Halsebyvænge er i endnu højere grad at have fokus på det forebyggende arbejde
og samtidig undgå lange og dyre anbringelser.
Tilbuddets målgruppe er unge
i alderen 13-18 år med flere psykosociale og psykiatriske diagnoser, herunder
udviklingsforstyrrelser og udad/indad-reagerende adfærd. Målgruppen er meget
udfordrede børn eller unge, som ofte er kendetegnet ved et at have et problematisk
forbrug af rusmidler eller være i risiko for at kunne få det. Der arbejdes
derfor tæt sammen med Rusmiddelcentret og det kriminalitetspræventive råd.
Målgruppen er ikke domsanbragte unge, og ikke de massivt psykisk syge
Tilbuddet yder
socialpædagogisk støtte ud fra et rummeligt og helhedsorienteret perspektiv,
som udspringer af den miljøterapeutiske referenceramme. En anbringelse på
Halsebyvænge skal ses som en behandlende tidlig indsats, hvor den unge/familien
får kompetencer til en mere selvstændig tilværelse med eller uden
familiebehandling, hvorefter den unge enten kommer tilbage til familien,
plejefamilien eller egen bolig.
Den samlede medarbejderstab
skal foruden det pædagogiske arbejde på Halsebyvænge kunne varetage funktioner
som:
·
Psykolog forløb.
·
Afklaringsforløb. pædagogisk
observation.
·
Familiebehandling m.m.
·
Afrusning.
·
Akutfunktion
·
Behandlingstiltag
På Halsebyvænge skal det være
muligt at komme i kontakt med personalet for både unge og plejefamilier 24
timer i døgnet, og dermed fungerer Halsebyvænge også som en form for
rådgivningsenhed. Der vil være vågne nattevagter til rådighed.
Organisatorisk knyttes
Halsebyvænge og Familieinstitutionen Havrebjerg sammen.
Kapaciteten på Halsebyvænge
vil omfatte 12 døgnpladser opdelt på to forskellige bygninger, som giver
mulighed for at dele målgruppen op efter f.eks. alder eller andre
problematikker. Der forventes at være en belægningsprocent på 90 %.
På baggrund af en politisk godkendelse
af etablering af et botilbud efter
servicelovens § 66 på Halsebyvænge skal
Socialtilsyn Øst efterfølgende ansøges om godkendelse af tilbuddet.
Godkendelsen hos Socialtilsyn Øst forventes at tage seks måneder.
Retligt grundlag
Efter den gældende
kompetenceplan skal etablering af tilbuddet godkendes af fagudvalget, og de
bevillingsmæssige konsekvenser skal godkendes i byrådet.
Kommunens drift har
lovhjemmel i Lov om social service § 66
Jf. Lov om socialtilsyn § 5
træffer Socialtilsynet efter ansøgning afgørelse om godkendelse som generelt
egnet sociale tilbud.
Slagelse Kommunes kasse- og
regnskabsregulativ.
Handlemuligheder
A)
Børne- og Ungeudvalget kan
indstille til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse, at
botilbuddet i Halsebyvænge etableres, at anlægsbevillingen godkendes, at
rådighedsbeløbet frigives, samt at den foreløbige takst godkendes.
B)
Børne- og Ungeudvalget kan
beslutte, at der er behov for mere viden omkring etableringen af botilbuddet,
før en anbefaling kan gives.
Vurdering
Ud fra behovsanalysen
anbefales, at der arbejdes videre med botilbuddet i Halsebyvænge.
Administrationen anbefaler derfor, at Byrådet beslutter, at der skal etableres
et opholdssted til den beskrevne målgruppe på Halsebyvænge med 12 pladser.
Administrationen
anbefaler desuden, at Byrådet giver anlægsbevilling til istandsættelse af
Halsebyvænget 1-3.
Endelig anbefaler
administrationen, at anlægsbevillingen frigives.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Målgruppen for botilbuddet på
Halsebyvænget 1-3 er kendetegnet ved at være unge med en særlig kompleksitet
med misbrug, psykiatrisk symptombillede og generelle udfordringer. Denne
målgruppe bliver i Slagelse Kommune typisk anbragt på eksterne opholdssteder,
hvor de har specialiseret sig i denne type problematikker.
Botilbuddet Halsebyvænge 1-3
vil med den beskrevne målgruppe skulle bemandes med pædagoger, vågen nattevagt,
psykolog og familiebehandler. Samlet budgetoverslag, inkl. udgifter til de
unges kost, logi og lommepenge, er på knap 12,5 mio. kr. årligt. I det samlede
budgetoverslag er desuden indregnet etableringsomkostninger i forbindelse med
indretning af opholdsstedet. Det svarer til en beregnet takst pr. måned på
93.987 kr. pr. anbragt ung. Den specifikke beregning af taksten fremgår af
bilag 1 Budgetoverslag Halsebyvænget
Til sammenligning var
Slagelse Kommunes gennemsnitlige takst pr. måned til sammenlignelige eksterne
opholdssteder i 2020 ca. 102.000 kr. pr. anbragt ung. Denne gennemsnitlige
takst er beregnet på baggrund af Slagelse Kommunes brug af opholdssteder med
samme målgruppe i 2020. Taksten på Halsebyvænge finansieres via det deraf
følgende mindreforbrug på eksterne opholdssteder.
Etablering af et botilbud på
Halsebyvænget 1-3 vil i første omgang kræve en mindre renovering af ejendommen.
Center for Kommunale Ejendomme har estimeret udgiften til renovering til knap 1
mio. kr., som er nærmere udspecificeret i bilag 3 Ombygningsudgifter til
Halsebyvænget 1-3. Renoveringen forventes at kunne gennemføres ca. 3
måneder fra anlægsbevillingen er frigivet.
I hele 1.000 kr.
|
Politikområde
|
2021
|
2022
|
2023
|
2024
|
Bevillingsønske
|
|
|
|
||
Drift
|
|
|
12.406
|
12.406
|
12.406
|
|
|
-12.406
|
-12.406
|
-12.406
|
|
Anlæg
|
|
983
|
|
|
|
Afledt
drift
|
|
|
|
|
|
Finansiering
|
|
|
|
|
|
Afsat
rådighedsbeløb
|
|
|
|
|
|
Kassen
|
|
-983
|
|
|
|
Tværgående
konsekvenser
Det tværkommunale samarbejde styrkes og udvikles via
samarbejdet mellem Halsebyvænge, Rusmiddelcentret og det kriminalpræventive
råd.
Indstilling
Social- og Projektchefen
indstiller, at Byrådet på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og
Økonomiudvalgets godkender,
1.
at botilbuddet i Halsebyvænge etableres.
2.
at rådighedsbeløbet på 983.000 kr. bevilges og finansieres af kassen og
indregnes i taksten, som en del af forrentning og afskrivningsgrundlaget over
en 10 årig periode.
3.
at anlægsbevillingen på 983.000 kr. frigives.
4.
at den foreløbige takst godkendes, og den
endelige takst godkendes efter Socialtilsynets godkendelse
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 12. april 2021:
Fraværende:
At 1 til 4 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og
Byrådets godkendelse.