Møde i udvalget d. 12. april 2021

530. Etablering af botilbud i Halsebyvænge (B)

Sagsnr.: 330-2021-22773               Dok.nr.: 330-2021-103670                                Åbent
Kompetence:    
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte om der skal etableres et botilbud for unge mellem 13-18 år med mulighed for efterværn på Halsebyvænge i Korsør efter Servicelovens § 66.
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte, om der gives en anlægsbevilling på 983.000 kr. til istandsættelse af bygningerne på Halsebyvænge. 
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte, om anlægsbevilling til istandsættelsen af bygningerne på Halsebyvænge, kan frigives.
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte, at den foreløbige takst godkendes, og den endelige takst godkendes efter Socialtilsynets godkendelse
Sagens indhold
Center for Børn og Unge har i forbindelse med etableringen af Familieinstitutionen Havrebjerg kunnet konstatere et behov for et botilbud til de 13-18-årige med mulighed for efterværn. Da målgruppen på Havrebjerg er ændret til de 6-12-årige, er der et udækket behov for de 13-18 årige. Erfaringerne fra Havrebjerg viste, at de unge var væsentligt mere udfordrede end først antaget, hvor især rusmiddelproblematikker var fremherskende.
Antallet af borgere, som Center for Børn og Unge har på opholdssteder rundt omkring i landet, svarer til 70 helårspladser, og dertil kommer de unge som får massiv familiebehandling og støttekontaktperson. Hele grundtanken med etableringen af et botilbud i Halsebyvænge er i endnu højere grad at have fokus på det forebyggende arbejde og samtidig undgå lange og dyre anbringelser.
Tilbuddets målgruppe er unge i alderen 13-18 år med flere psykosociale og psykiatriske diagnoser, herunder udviklingsforstyrrelser og udad/indad-reagerende adfærd. Målgruppen er meget udfordrede børn eller unge, som ofte er kendetegnet ved et at have et problematisk forbrug af rusmidler eller være i risiko for at kunne få det. Der arbejdes derfor tæt sammen med Rusmiddelcentret og det kriminalitetspræventive råd. Målgruppen er ikke domsanbragte unge, og ikke de massivt psykisk syge
Tilbuddet yder socialpædagogisk støtte ud fra et rummeligt og helhedsorienteret perspektiv, som udspringer af den miljøterapeutiske referenceramme. En anbringelse på Halsebyvænge skal ses som en behandlende tidlig indsats, hvor den unge/familien får kompetencer til en mere selvstændig tilværelse med eller uden familiebehandling, hvorefter den unge enten kommer tilbage til familien, plejefamilien eller egen bolig.
Den samlede medarbejderstab skal foruden det pædagogiske arbejde på Halsebyvænge kunne varetage funktioner som:
·        Psykolog forløb.
·        Afklaringsforløb. – pædagogisk observation.
·        Familiebehandling m.m.
·        Afrusning.
·        Akutfunktion
·        Behandlingstiltag
På Halsebyvænge skal det være muligt at komme i kontakt med personalet for både unge og plejefamilier 24 timer i døgnet, og dermed fungerer Halsebyvænge også som en form for rådgivningsenhed. Der vil være vågne nattevagter til rådighed.  
Organisatorisk knyttes Halsebyvænge og Familieinstitutionen Havrebjerg sammen.
Kapaciteten på Halsebyvænge vil omfatte 12 døgnpladser opdelt på to forskellige bygninger, som giver mulighed for at dele målgruppen op efter f.eks. alder eller andre problematikker. Der forventes at være en belægningsprocent på 90 %.  
På baggrund af en politisk godkendelse af etablering af et botilbud efter servicelovens § 66 på Halsebyvænge skal Socialtilsyn Øst efterfølgende ansøges om godkendelse af tilbuddet. Godkendelsen hos Socialtilsyn Øst forventes at tage seks måneder.
Retligt grundlag
Efter den gældende kompetenceplan skal etablering af tilbuddet godkendes af fagudvalget, og de bevillingsmæssige konsekvenser skal godkendes i byrådet.
Kommunens drift har lovhjemmel i Lov om social service § 66
Jf. Lov om socialtilsyn § 5 træffer Socialtilsynet efter ansøgning afgørelse om godkendelse som generelt egnet sociale tilbud.
Slagelse Kommunes kasse- og regnskabsregulativ.
Handlemuligheder
A)   Børne- og Ungeudvalget kan indstille til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse, at botilbuddet i Halsebyvænge etableres, at anlægsbevillingen godkendes, at rådighedsbeløbet frigives, samt at den foreløbige takst godkendes.
B)   Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, at der er behov for mere viden omkring etableringen af botilbuddet, før en anbefaling kan gives.    
Vurdering
Ud fra behovsanalysen anbefales, at der arbejdes videre med botilbuddet i Halsebyvænge. Administrationen anbefaler derfor, at Byrådet beslutter, at der skal etableres et opholdssted til den beskrevne målgruppe på Halsebyvænge med 12 pladser.
Administrationen anbefaler desuden, at Byrådet giver anlægsbevilling til istandsættelse af Halsebyvænget 1-3.
Endelig anbefaler administrationen, at anlægsbevillingen frigives.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Målgruppen for botilbuddet på Halsebyvænget 1-3 er kendetegnet ved at være unge med en særlig kompleksitet med misbrug, psykiatrisk symptombillede og generelle udfordringer. Denne målgruppe bliver i Slagelse Kommune typisk anbragt på eksterne opholdssteder, hvor de har specialiseret sig i denne type problematikker.
Botilbuddet Halsebyvænge 1-3 vil med den beskrevne målgruppe skulle bemandes med pædagoger, vågen nattevagt, psykolog og familiebehandler. Samlet budgetoverslag, inkl. udgifter til de unges kost, logi og lommepenge, er på knap 12,5 mio. kr. årligt. I det samlede budgetoverslag er desuden indregnet etableringsomkostninger i forbindelse med indretning af opholdsstedet. Det svarer til en beregnet takst pr. måned på 93.987 kr. pr. anbragt ung. Den specifikke beregning af taksten fremgår af bilag 1 ”Budgetoverslag Halsebyvænget”
Til sammenligning var Slagelse Kommunes gennemsnitlige takst pr. måned til sammenlignelige eksterne opholdssteder i 2020 ca. 102.000 kr. pr. anbragt ung. Denne gennemsnitlige takst er beregnet på baggrund af Slagelse Kommunes brug af opholdssteder med samme målgruppe i 2020. Taksten på Halsebyvænge finansieres via det deraf følgende mindreforbrug på eksterne opholdssteder.
Etablering af et botilbud på Halsebyvænget 1-3 vil i første omgang kræve en mindre renovering af ejendommen. Center for Kommunale Ejendomme har estimeret udgiften til renovering til knap 1 mio. kr., som er nærmere udspecificeret i bilag 3 ”Ombygningsudgifter til Halsebyvænget 1-3”. Renoveringen forventes at kunne gennemføres ca. 3 måneder fra anlægsbevillingen er frigivet.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2021
2022
2023
2024
Bevillingsønske
 
 
 
Drift
 
 
12.406
12.406 
12.406
 
 
-12.406
-12.406
-12.406
Anlæg
 
983
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
-983 
 
 
 
Tværgående konsekvenser
Det tværkommunale samarbejde styrkes og udvikles via samarbejdet mellem Halsebyvænge, Rusmiddelcentret og det kriminalpræventive råd. 
Indstilling
Social- og Projektchefen indstiller, at Byrådet på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalgets godkender,
1.    at botilbuddet i Halsebyvænge etableres.
2.    at rådighedsbeløbet på 983.000 kr. bevilges og finansieres af kassen og indregnes i taksten, som en del af forrentning og afskrivningsgrundlaget over en 10 årig periode.
3.    at anlægsbevillingen på 983.000 kr. frigives.
4.    at den foreløbige takst godkendes, og den endelige takst godkendes efter Socialtilsynets godkendelse
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12. april 2021:
Fraværende: 
At 1 til 4 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.